Oversvømmelse!

Rift

 

Det har vært oversvømmelse inne på serveren vår, noe som førte til at vi måtte stenge serveren i en liten periode for å rydde opp igjen. Ønsker du å vite mer om hvordan dette har påvirket deg som spiller bør du lese videre!

Oversvømmelse

Som flere kanskje er klar over så bruker vi i staben noe som heter WorldEdit for å lettere kunne fjerne blokker, flytte blokker eller legge til blokker. Noe som gjør jobben for oss mye lettere i forskjellige situasjoner. Men noen ganger kan WorldEdit også være et farlig verktøy - noe vi nettopp fikk erfare.

Ved et uhell klarte en i staben vår å plassere rundt 3 000 000 blokker med vann over landskapet! Dette førte til tsunami inne på serveren som rett og slett la 30% – 35% av serveren under vann. Dette har ført til at gress har forsvunnet, spillere har fått kjelleren sin fylt med vann, og dessverre har flere kanskje mistet ting som malerier og redstone plassert rundt i husene sine.

Når slikt som dette skjer så pleier vi i staben å bare laste inn et eldre save-game av kartet, altså en såkalt «Rollback», men problemet for oss denne gang var at forrige save var over en måned gammel.
Noe som ville bety en «rollback» på hele 30 dager.

At forrige save var over 30 dager gammel er egentlig ikke en bra ting. Her har vi rett og slett feilet med generering av backup-filer – noe som nå blir fikset fortere enn fortest!
Serveren vil i fremtiden ta backup av kartet hver andre time, slik at om dette skjer igjen kan vi bare laste inn kartet med en «Rollback» på 2 timer og problemet er fikset.

Men denne gang kunne vi altså ikke gjøre en så enkel fiks. Vi har nå jobbet i snart 2 døgn med å rydde opp i skaden som har skjedd på serveren for å unngå en 30 dagers «Rollback».
Nedenfor vil du finne det positive og det negative resultatet av denne hendelsen, og nedenfor der igjen vil du kunne lese mer i detaljer hvordan vi har fikset serveren – om du er den som ønsker å gå litt dypere inn i ting.

Hvordan påvirker dette kartet?

Her listes først de negative resultatene og deretter de positive resultatene av denne tsunamien.

Det negative:

Alt som nevnes her er på nivå 68 og innenfor en sone på ca 2000 x 1500 blokker.

  • En stripe med luft har skjært seg gjennom landskapet.
  • Bygg innenfor denne sonen har også fått et kutt tvers gjennom seg.
  • Kister som tilfeldig sto på nivå 68 er nå tomme.
  • Kister kan stå feil vei.
  • Noen blokker, som f.eks tømmer, slabs, planks, o.l kan nå være byttet ut med feil type blokker.
  • Malerier, redstone dust o.l som har blitt truffet av vannet er dessverre forsvunnet og tapt i dypet.
  • Gårder i sonen har mistet alt korn o.l.
  • Fosser, fontener eller andre bygg som inneholder vann kan fortsatt være oversvømt. Dette fikses ved å sette blokker rundt vannkildeblokken, for så å slå dem bort igjen.
  • Det kan være du har fått en village som nabo.
  • Du kan finne blokker i bygget ditt som ikke skal være der. Dette er kun stein, gress, sand, grus (naturlige blokker) og kan fjernes lett.

Det positive:

Alt som nevnes her er på nivå 68 og innenfor en sone på ca 2000 x 1500 blokker.

  • Kuttet i landskapet er fjernet.
  • Kuttet gjennom spillernes bygg har blitt fikset.
  • Det er nå vokst opp deler av nye trær i mer eller mindre hele sonen. Se på det som gratis tre!
  • Det har vokst nye blomstrer, nytt gress og nye sopper i sonen.
  • Villages er tilbake.
  • Det er spawnet nye dyr og mobs.
  • Ingen trenger å vaske huset sitt på veldig lenge – spesielt kjelleren!

Andre positive følger.

  • Vi har oppdaget at backup-systemet ikke fungerte som det skulle.
  • Vi har fått fjernet mange enteties som skapte lagg på serveren.
  • Vi har oppdaget flere grunner for lagg på serveren - som nå blir fikset.
  • Vi har fikset 95% av skaden som er gjort på serveren uten å måtte gjøre en 30 dagers «Rollback».

Så hva skjedde egentlig?

Når dette skrives går jeg ut i fra at du vet hvordan WorldEdit fungerer.

Det som skulle gjøres var å plassere vann for en spiller, og den som plasserte vannet bestemte seg for å bruke WorldEdit for å lettere få vannet frem.
Problemet var bare at han hadde valgt feil punkt A og punkt B, og det viste seg at alle blokker på nivå 68 inne i denne sonen ble byttet ut med vann i stedet – altså 3 000 000 blokker med vann.

Resultatet var at serveren mer eller mindre stoppet helt opp og verden opplevde oversvømmelse.

Da vi fikk serveren opp igjen måtte vi stenge den for brukere og vi gikk rett på sak med opprydding.

Hvordan fikset dere det?

Først markerte vi samme sonen på nivå 68. Vi byttet så ut alt vannet med luft i stedet, og vannet trakk seg sakte men sikkert tilbake. Dette tok ca 3 timer.

Deretter måtte vi regenerere hele nivå 68 inne i denne sonen (som betyr at det naturlige landskapet kommer tilbake) for å fjerne denne riften av luft gjennom landskapet. Dette tok oss ca 5 timer med mye frem og tilbake på hvordan den beste måten var å gjøre det.

Etter landskapet var regenerert måtte vi markere samme sonen enda en gang, for så å bestille alle de korrekte blokkene (som dere spillere har plassert ut) fra vår database og få satt dem på korrekt plass.
Problemet her er at databasen lagrer ikke all informasjon om en blokk, så dette har ført til at noen blokker kan ha blitt byttet ut med en annen type blokk i samme klasse. F.eks at en spruce blokk er blitt til en oak blokk.
Eller at kister står feil vei og er tomme. Dette gjelder da kun nivå 68!

Men alt dette er ting som spillere selv kan fikse.

Som kanskje flere vet oppfører vann seg i Minecraft veldig rart. Så noen av fossene rundt på kartet er nå spredt utover på en litt rar måte, men vi kan umulig finne alle fossene for å fikse dem – dette ville tatt oss mange dager.
Men spillere kan selv fikse fosser som er ute av kontroll ved å enkelt blokkere fossen med en demning, for så å fjerne demningen og vannet vil bli normal igjen.

Konklusjonen

Vi har vært veldig, veldig flaksen! Dette skulle vært unngått, men vi har klart å redde tilbake mye av skaden som ble gjort og serveren kan igjen åpne!

Noen vil nok bli irritert over at noe av landskapet nå er inne i huset deres, eller at kister er tomme, men vi kan dessverre ikke gjøre noe med dette. Og alt det er ting som dere kan fikse helt på egenhånd.

Vi har gjort vårt beste for å fikse feilen, vi beklager – og dette skal IKKE skje igjen!


33 kommentarer

  1. kjeb august 28, 2014 12:34 am 

    bra at en så stor negativ worldedit tabbe kan snus om til noe positivt for servern :)
    mindre lagg og backup høres veldig lovende ut!

  2. CrazyTechnology august 28, 2014 12:35 am 

    Flott å høre at problemet er fikset.
    Tusen takk for at dere tok dere tid til å rydde opp alt vannet isteden for å rulle tilbake serveren. :)

    Ser fram til å spille på serveren når den åpner igjen.
    :)

  3. andy1000 august 28, 2014 7:19 am 

    Men jeg bare lurer litt hvorfor er det trær inne i andre sine hus?

    • Addexio august 28, 2014 1:37 pm 

      Når du gjør en regenerering i WorldEdit så vil trær, blomstrer, gress etc vokse opp igjen inne i den chunken som du gjøre regenereringen på.

  4. thomas_marius august 28, 2014 2:07 pm 

    Kjempeflott jobbet Xioco og Addexio! Dere fikser jammen problemer til en vært tid. Jeg er mektig stolt og glad over dette, og skulle ønske jeg kunne gjøre noe for dere en annen gang :D

  5. Killdore21 august 28, 2014 3:42 pm 

    Aahh.. Det var synd. Men det var veldig langt oppe, på lvl. 68, så det er noen som bryr seg, og noen ikke. Det er en bra ting, for noen, og en dårlig for de som har bygget noe på lvl. 68.
    Fint at dere rydder opp, da XioCo :)

    • RedBull9713 august 29, 2014 3:30 pm 

      Lett å gjøre en slikk feil, desverre så var en fra stab uheldig, det kan skje med dem fleste. Kom mye godt ut av denne hendelsen og. Som at dem har funnet mye som skapte laggen etc

    • mikmar august 29, 2014 5:12 pm 

      Husk at denne feilen kan skje de aller fleste, selv de profesjonelle. Selv deg. ;)

  6. snipern august 28, 2014 8:45 pm 

    Er de ikke ferdig å fikse oversvømmelsen siden serveren ikke har åpnet igjen?

  7. Andreas Vik august 29, 2014 10:57 pm 

    Med eorld edit er det jo bare å skrive //undo så blir siste ting du gjorde med world edit tilbakestilt

  8. kjeb august 30, 2014 2:35 am 

    Andreas det er ikke så enkelt viss du har fks forandret så mange blokker at ikke servern tåler det. da krasjer servern og spillerne blir logget av. når spillerne joiner har worldedit gjort jobben sin men du har ikke mulighet til å //undo

  9. Essem september 2, 2014 5:08 pm 

    Når kan vi spille på servern igjen?
    plis svar.

    • mathias556 oktober 6, 2014 12:25 pm 

      serverenkræsja jo da er det ikke så enklt å bruker //undo :)

  10. eirsegamer september 6, 2014 8:36 pm 

    Det står at serveren er 1.7.9, når blir den oppdatert?

  11. LisaYAnimal12 september 7, 2014 8:36 pm 

    jeg er så lei av og vente men jeg er så glad for at
    problemer blir fikset håper at jeg igjen kan ri på hestene mine

  12. Stian.Forum september 12, 2014 8:17 pm 

    Hei Addexio og folket…

    Hvis dere gaar inn paa mc.xioco.no:8123 kan dere se xioco mapet.

    Addexio slottet mitt er helt bugga fullt av random blocks dirt uten gress paa toppen rundt hele borgen og Borgen min er dekket rundt med traer!

    xD Haaper serveren snart kommer opp saa jeg faar ordna litt hagearbeid…

  13. LisaYAnimal12 september 18, 2014 2:31 pm 

    hei men nå jo 1.8.0 ute er det ikke bedre å bare lage en ny server ?

  14. LisaYAnimal12 september 21, 2014 1:41 pm 

    NEIIIIIIII JEG KAN IKKE SPILLE JEG ER PÅ 1.8.0

    • Minecrafthp oktober 9, 2014 3:15 pm 

      Når du er på minecraft-launcheren før du starter minecraft, kan du gå inn på «edit profile» og velge 1.7 versjonen :)

  15. LisaYAnimal12 september 29, 2014 4:04 pm 

    VER SP SNILLLLLL Å OPTATERE SERVEREN JEG ER SÅ SJALU PÅ ALLE SOM ER INNE PÅ DEN

  16. JarAxe oktober 9, 2014 8:05 pm 

    Åeeh. Og jeg som ville en tur innpå serveren i kveld. :p

Legg igjen en kommentar