Spillanmeldelse: Space Engineers

Spillanmeldelse: Space Engineers

Fly rundt i verdensrommet, bygg romskip og romstasjoner. Tidenes beste spill som omhandler rommet?

Ah, Space Engineers. Spillet alle gledet seg til når det først ble lansert i 2013.

Spillet har allerede vært ute i snart to år, men det blir bare bedre og bedre for hvert år. Mange hundre timer med spill og moro bare venter på deg. Space Engineers er et spill uten handling og mening, men samtidig fullt i potensiale, veldig likt Minecraft. Men hva gjør Space Engineers så bra, og hvorfor ansees det ikke som enda en Minecraftklone?

Alt skjer i verdensrommet

I Minecraft-verdenen skjer alt i en verden ikke veldig ulik vår; den er tilfeldig generert, men har et naturlig landskap med trær, hav, innsjøer og elver, ørkener og økosystemer. Space Engineers derimot, tar for seg verdensrommet som sin hjemplass. Hver eneste gang du starter en ny verden vil den bli tilfeldig generert med asteroider, romskip og ikke-kontrollerbare datamaskiner. Du kan selv velge om den skal være helt tom og begrenset, eller fylt med asteroider og uendelig stor. Ser du en asteroide? Den kan du fly til. Ser du et romskip? Det kan du ødelegge og stikke av med. Mulighetene er uendelige i dette dataspillet som minner mye om Minecraft, og er dypt elsket blant mange fans.

Du begynner først og fremst ved å navigere deg rundt i romdrakten din, som har en slags jetpack. Denne går på strøm, og må lades når den går tom, hvis ikke dør du. Denne går også tom for strøm etterhvert som du beveger deg rundt på asteroider, ettersom at den må generere luft for at du skal leve. Når du har funnet deg en asteroide å slå deg ned på, hva gjør du da? Dersom du har spilt Minecraft, tenker du sikkert «bare slå på det med hånden din, da vel!»; men i Space Engineers er det litt mer som skal til enn som så. For å grave i stein og forskjellige årer med for eksempel jern eller gull, må du ta fram drillen din. Dersom du ønsker å rive et romskip eller ferdigplasserte blokker, må du fram med stikksagen din. Vil du bygge noe, må du først skaffe materialene, raffinere og komprimere dem til fast masse for deretter å plassere såkalte «blueprints» eller maler som du kan sveise sammen med sveiseapparatet ditt.

Fokus på moderne teknologi

Space Engineers sitt fokus er at man skal kjenne igjen moderne og allerede-eksisterende teknologi når man spiller. Istedenfor at det er lasersverd og romskip med svære lasere, er det fokus på romskip som drives av skyvekraft og drivstoff. Du er nødt til å skaffe materialer fra asteroider og utvinne det for å kunne dra nytte av det. Årer må komprimeres til masse ved bruk av raffinerier og assemblere, som igjen må få strøm gjennom drivstoff fra romstasjonen eller romskipet ditt. Du kan lage store våpen og kanoner for å beskytte deg selv, eller store romskip med drill for å enkelt kunne grave ut større mengder ressurser fra asteroider uten å måtte gjøre det for hånd. Space Engineers oppdateres jevnlig, og derfor er det alltid noe nytt å glede seg til.

Åpen kildekode og sterkt fokus på modifisering

Studioet bak Space Engineers, Keen Software House, har lagt ut kildekoden til hele spillet slik at moddere kan modifisere kildekoden til spillet for å legge til egne blokker og funksjoner. Dette har gjort at Space Engineers er et ekstremt modifiseringsvennlig spill, og lar deg enkelt legge til nye blokker ved et klikk på en liste. Modifikasjoner er ofte grunnen til suksess i mange spill, deriblant Minecraft, og det har definitivt satt sine spor i Space Engineers også.

Konklusjon

Alt i alt er Space Engineers et veldig bra spill. Spillet inneholder noen feil og mangler her og der, men atmosfæren og spillopplevelsen veier langt over for at det skal trekke noe særlig ned, dog når ikke spillet helt opp til en tier. Space Engineers har en veldig bra innledning for hvordan man lærer seg å spille, og hjelper spillerne gjennom det som en lek. Space Engineers byr på mange hundre timer med lek og moro, og det eneste som setter grenser er kreativiteten din. Dersom du mangler en type blokk eller funksjon kan du enten søke opp etter en modifikasjon som gjør det for deg, eller så kan du lage den selv ved litt hjelp av programmering i C# (C-sharp). Du får tak i Space Engineers til 170 kroner på Steam.

Dommen

9.3Utrolig

Det Postivie: Unik sjanger, godt gjennomført, åpen kildekode, stor frihet for moddere, realistisk teknologi